خوراکی های مناسب برای چاکراهای انرژی


آیا میدانستید خوراکی هایی که مصرف میکنید بر متعادل سازی چاکراهای انرژی شما اثر دارد؟ چاکراهای اصلی انرژی شما گاهی اوقات از تعادل خارج شده یا بسته میشوند که این موضوع باعث به وجود آمدن انواع بیماری های روحی ، روانی و جسمی میشود . یکی  از روش های موثر که به شما کمک میکند تا بر روی انرژی چاکراهای خود اثر بگذارید استفاده از خوراکی های مناسب برای چاکراهای انرژی مربوطه است.

ابتدا این موضوع را قبول کنید که هر آنچه ما میخوریم تاثیر زیادی بر جسم و روح مان دارد و غذا یکی از بزرگترین شفابخش ها برای بدن به حساب می آید . 

در این مقاله آموزشی به خوراکی های مناسب برای هر کدام از چاکراهای انرژی بدن می پردازیم ابتدا لازم است که بدانید کدام چاکرای انرژی شما باید متعادل شود که با تستی ساده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

 

چاکرای اول ==>ریشه

چاکرای ریشه مرکز انرژیست که کل بنیاد ما را کنترل می کند. این چاکرا ما را به زمین و همه چیز پیرامون مان متصل می کند. چاکرای ریشه وظیفه کنترل غرایز بقا ، امنیت ، مبارزه و ترس را کنترل می کند. چاکرای ریشه نامتوازن ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در پاها ، دستگاه گوارش و عدم تعادل عاطفی شود که باعث عدم حمایت ، امنیت ، تنهایی یا ترس می شود.

غذا های مناسب چاکرای ریشه:

 سیب سرخ ، چغندر ، گوجه فرنگی ، انار ، توت فرنگی و تمشک ، همچنین سبزیجات مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی را از خاک جذب می کنند و سرشار از فولاد ، ویتامین C ، آنتی اکسیدان ها و بتاکاروتن هستند. سالم ترین سبزیجات ریشه ای شامل سیب زمینی شیرین ، هویج ، شلغم ، چغندر ، سیر ، جعفری ، پیاز ، روتاباگا ، زنجبیل و زردچوبه است. غذاهای سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ ، لوبیا ، آجیل و گوشت بدون چربی و ادویه جات ترشی جات مانند پاپریکا ، گیاه کایین و ترب کوهی باشد.

چاکرای دوم ==> خاجی

چاکرای دوم مرکز اشتیاق و لذت ماست و بر احساسات ، حواس ، صمیمیت ، خلاقیت و ارتباط ما حاکم است. چاکرای دوم متعادل به ما امکان می دهد خلاقیت خود را بیان کنیم و روابط عمیق و صمیمی برقرار کنیم . چاکرای خاجی نامتوازن می تواند منجر به اختلالات زیادی از جمله مشکلات مربوط به تعهد ، از بین رفتن خلاقیت، عدم اعتماد به نفس ، افسردگی ، کمردرد ، مشکلات ادراری و تولید مثل شود.

غذا های مناسب چاکرای خاجی:

هویج ، انبه ، پرتقال ، فلفل پرتقالی ، هلو ، زردآلو و سیب زمینی شیرین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید . غذاهای سرشار از امگا 3 مانند ماهی سالمون نیز برای تعادل این چاکرا به خوبی کار می کنند. آجیل و دانه هایی مانند کتان ، بادام ، گردو و کنجد چربی امگا 3 اضافی را فراهم می کند که به سلامت قلب و عروق کمک می کند و التهاب را کاهش می دهد. از آنجا که این عنصر چاکرا آب است ، در معرض آبرسانی قرار بگیرید و مقدار زیادی آب ، آب نارگیل یا چای گیاهی بنوشید.

چاکرای سوم ==> خورشیدی

چاکرای سوم نشان دهنده قدرت شخصی ما است. این چاکرا انرژی ما را کنترل می کند زیرا مربوط به قدرت ، اهداف و چشم انداز های کلی ماست. یک چاکرای سوم متعادل به احساس آرامش درونی ، اعتماد به نفس و کنترل شخصی کمک میکند. از نظر جسمی ، از طحال ، معده ، کبد و لوزالمعده شما پشتیبانی می کند. چاکرای سوم نامتوازن می تواند باعث احساس عدم امنیت ، هدف و همچنین مشکلات معده (درد ، زخم ، سوء هاضمه مزمن و غیره) شود.

غذا های مناسب چاکرای خورشیدی:

 موز ، آناناس ، ذرت ، لیمو و همچنین کربوهیدرات های پیچیده و غلات کامل مانند جو ، برنج قهوه ای ، هل ، چاودار ، فارو ، لوبیا ، سبزیجات و غلات جوانه زده را تغذیه کنید. این مواد غذایی فیبر حیاتی و انرژی پایدار را تأمین می کنند.

چاکرای چهارم ==> قلب

چاکرای چهارم مرکزاحساسات و عشق است که در آن احساس شادی ، دلسوزی و عشق را نه تنها برای دیگران بلکه برای خودمان تجربه میکنیم .  از نظر جسمی ،ریه ها ، تنه فوقانی ، شانه ها ، دست ها و بازوها را پشتیبانی می کند. چاکرای نامتعادل قلب می تواند باعث احساس بی دقتی ، مشکلات قلبی ، اضطراب ، عزت نفس پایین ، احساسی ، انرژی کم ، هضم ضعیف و عصبانیت شود .

غذا های مناسب چاکرای قلب:

چاکرای قلب خود را با غذاهای سبز و خام متعادل کنید. سبزیجات ارگانیک می توانند به میزان زیادی از انرژی و استرس کمک کرده و مواد مغذی کامل و متعادل را در اختیار بدن ما قرار دهند. این مواد غذایی برای تعادل چاکرای چهارم ضروری هستند. آب سبز تازه بنوشید ، سالاد درست کنید یا روز خود را با اسموتی سبز شروع کنید. چاکرای قلب تان را با کلم ، کلم بروکلی ، اسفناج ، چارد ، سبزی قاصدک ، جعفری ، کرفس ، خیار ، کدو سبز ، کته ، چای سبز ، آووکادو ، آهک ، نعنا ، نخود ، کیوی ، نخود فرنگی ، اسپیرولینا ، سیب سبز و غیره بهبود بخشید و متعادل کنید.

چاکرای پنجم ==> گلو

 

چاکرای پنجم ، به معنای واقعی کلمه ، توانایی ما در بیان و صحبت کردن را ترجمه می کند. این چاکرای واقع در گلو ، بر انرژی بیان واقعی ، شهود و صداقت متمرکز است. عدم تعادل در این چاکرا می تواند باعث انسداد ارتباطات ، سوء تفاهم و صدای خفه کننده شود. از نظر جسمی این چاکرا از گردن ، گلو ، فک و دندان پشتیبانی می کنند و انرژی مسدود شده می تواند باعث ایجاد سینوس ها ، غدد تورم و درد گردن و شانه شود.

غذا های مناسب چاکرای گلو:

چاکرای پنجم خود را با غذاهای آبی رنگ متعادل کنید. زغال اخته و توت سیاه منابع خوبی از فیبر ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها هستند. برای چاکرای گلو ، مواد غذایی و مایعاتی نظیر آب نارگیل ، چای های گیاهی ، عسل خام و لیمو را شفابخش و تسکین دهنده کنید. میوه هایی که روی درختانی مانند سیب ، گلابی و آلو رشد می کنند نیز در بهبود این چاکرا بسیار عالی هستند.

چاکرای ششم ==> چشم سوم

 

چاکرای ششم یا هماهن چاکرای چشم سوم است. این چاکرا در پیشانی بین چشم ما قرار دارد و به معنای واقعی کلمه به "درک" ترجمه می شود. این عنصر چاکرا به عنوان مرکز خرد شناخته می شود . یک چاکرای چشم سوم متعادل به ما امکان می دهد تا به وضوح ، تمرکز و اعتماد به شهودهای خود برسیم . چاکرای ششم نامتعادل می تواند منجر به احساس عدم جهت یا هدف در زندگی ما شود. از نظر جسمی از سینوس های پیشانی ، گوش و چشم حمایت می شود ، عدم تعادل در این چاکراها می تواند باعث سردردهای تنشی ، تاری دید ، مشکلات هماهنگی ، تعادل و اختلالات خواب شود.

غذا های مناسب چاکرای چشم سوم:

چاکرای ششم خود را با غذاهای بنفش رنگ متعادل کنید. انگور بنفش ، کلاله بنفش ، زغال اخته ، کلم بنفش ، بادمجان و هویج بنفش. همچنین کاکائو را نیز شامل شود ، که سرشار از فلاونوئیدها است و باعث افزایش سروتونین می شود ، که به رفع استرس و التهاب کمک می کند. این "غذاهای مغزی" فوراً می توانند به پاک کردن ذهن بیش از حد کمک کرده و به بازیابی تمرکز کمک کنند.

چاکرای هفتم ==> تاج

آخرین لیست ما ، چاکرای هفتم یا چاکرای تاج که در بالای سر ما قرار دارد. که نشان دهنده یگانگی ، حقیقت ، معنویت و دانستن است ، تعادل در این چاکرا باعث ایجاد تمرکز و تعادل میشود.  چاکرای تاج نامتعادل می تواند احساس سردرگمی ، قطع ارتباط و بی اهمیتی را به وجود آورد. همچنین معمولاً باعث اختلالات سیستم عصبی مرکزی یا سردرد ، افسردگی و حساسیت به نور می شود.

غذا های مناسب چاکرای تاج:

بیش از انکه در مورد غذاها صحبت کنیم باید بدانید این چاکرا بیشتر به جنبه معنوی ما توجه دارد ، روزه گرفتن باعث ایجاد تعادل در این چاکرا میشود . مراقبه و یوگا یک روش عالی برای تقویت و بهبود چاکرای تاج است. این می تواند به ما بیاموزد که زندگی خود را در زندگی پر هرج و مرج خود ، با آرامش و زندگی آرام انجام دهیم. گیاهان مراقبه یا بخور گیاهانی مانند سالویا ، اسطوخودوس در تعادل این چاکرا فوق العاده موثر هستند.

 

خوشحال میشویم نظرات خود را درباره ی این مقاله آموزشی در همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.